02. GUMI 130/60 13 - MITAS Touring Force
Szerepe
- A hátsó gumiabroncs biztosítja a tapadást és a stabilitást gyorsítás, fékezés és kanyarodás közben.
- A motor teljesítménye a hátsó keréken keresztül jut az útra, így a megfelelő állapotú abroncs elengedhetetlen a hatékony gyorsításhoz.
- Elnyeli az útegyenetlenségekből származó ütéseket, csökkentve a rázkódásokat és növelve a vezetési komfortot.
- Segít a fékerő hatékony átvitelében, mivel a hátsó fékhatás jelentős részét a hátsó kerék biztosítja.
- Biztosítja a robogó egyensúlyát és irányíthatóságát különböző útviszonyok között.
Meghibásodás jelei és hatásai vezetés közben
- Kopott vagy sima futófelület: Csökkent tapadást eredményez, ami csúszáshoz vezethet nedves vagy poros úton.
- Repedezett vagy elöregedett gumi: A rugalmasság csökkenése miatt az abroncs könnyebben kaphat defektet.
- Egyenetlen kopás: Ha az abroncs egyik oldala jobban kopik, az instabilitást és irányíthatósági problémákat okozhat.
- Alacsony guminyomás: Megnövekedett gördülési ellenállás és rosszabb kezelhetőség, ami fokozott üzemanyag-fogyasztáshoz vezethet.
- Vibráció vagy instabilitás nagyobb sebességnél: Egy deformált vagy rosszul kiegyensúlyozott gumi rázkódást és instabilitást okozhat.
Mikor érdemes cserélni?
- Ha a futófelület mélysége eléri vagy meghaladja a gyártó által megadott minimális értéket (általában 1-2 mm).
- Ha repedések vagy látható sérülések vannak az abroncson.
- Ha az abroncs életkora meghaladja az 5-6 évet, még ha a futófelület nem is kopott el teljesen.
- Ha az abroncs egyenetlen kopást mutat, például „tojás” alakú vagy az egyik oldala jobban elhasználódott.
- Ha vezetés közben érezhetően romlik a stabilitás, vagy a robogó hátsó kereke hajlamosabb megcsúszni.
Szervizelési tippek
- Rendszeresen ellenőrizd a guminyomást, és tartsd a gyártó által előírt értéken.
- Ellenőrizd a futófelület mélységét és az abroncs állapotát, különösen hosszabb utak előtt.
- Kerüld a túlzott fékezést és hirtelen gyorsítást, hogy egyenletesen kopjon az abroncs.
- Ha új gumit szerelsz fel, mindig megfelelően centíroztasd ki, hogy elkerüld a vibrációt.
- Ha az abroncs szerelés közben megsérül vagy a szelep hibás, érdemes cserélni vagy javítani.