Kezdőlap » Motowell alkatrészek » Magnet » Motowell Magnet Sport » Magnet Sport első fékrendszer » 20. CSAVAR HATLAP PEREMES BARNA M8x35x1.25/20
A robogók első féknyereg felfogató csavarjainak (más néven rögzítőcsavaroknak) elsődleges szerepe, hogy a féknyerget szilárdan rögzítsék a jármű vázához vagy a felfüggesztéshez (általában a teleszkópok alsó részéhez). Ez a kritikus rögzítés biztosítja, hogy a féknyereg a megfelelő pozícióban maradjon, és hatékonyan tudja a fékbetéteket a féktárcsához szorítani a fékezés során. Nélkülük a féknyereg elmozdulna, ami a fékhatás csökkenéséhez vagy teljes elvesztéséhez vezetne.
A féknyereg felfogató csavarjainak (vagy a rögzítésnek) meghibásodása általában a féknyereg nem megfelelő rögzítéséből vagy a csavarok/menetek sérüléséből adódik.
A meghibásodás tipikus jelei lehetnek:
Szokatlan zajok: Kopogó vagy csattogó hang hallható fékezéskor vagy egyenetlen útfelületen való haladáskor. Ez a meglazult féknyereg mozgására utal.
Csökkent fékerő/Fékhiba: A fékhatás csökken, a fékkar/pedál érzete megváltozik.
Rezgés fékezéskor: A lazuló rögzítés miatt a féknyereg nem egyenletesen szorítja a tárcsát, ami rezgést okozhat.
Fékolaj szivárgás: Extrém esetben a meglazult, mozgó féknyereg megsértheti a fékrendszer csöveit vagy tömítéseit, ami fékfolyadék szivárgáshoz vezet.
Egyenetlen fékbetét-kopás: A rosszul rögzített féknyereg nem egyenletesen fekszik fel, ami a fékbetétek gyors, féloldalas kopásához vezet.
Fontos megjegyezni, hogy a fékrendszer egyéb hibái (pl. dugattyú beragadás, levegő a rendszerben, elöregedett fékfolyadék) is okozhatnak hasonló tüneteket, ezért fékprobléma esetén mindig alapos átvizsgálás szükséges.
A felfogató csavarok és a féknyereg megfelelő állapotának fenntartása a fékrendszer biztonságos működésének alapja:
Rendszeres ellenőrzés:
Szemrevételezés: Időnként ellenőrizze, hogy a csavarok a helyükön vannak-e, és nem látható-e rajtuk sérülés, repedés vagy korrózió.
Meghúzás ellenőrzése: Győződjön meg róla, hogy a csavarok megfelelően szorosak. Soha ne húzza meg "érzésből" túlzottan a csavarokat, mivel ez a menetek sérülését (szakadását) okozhatja.
Megfelelő nyomaték:
Mindig az előírt nyomatékkal (gyártói specifikáció) húzza meg a csavarokat, lehetőleg nyomatékkulcs használatával, különösen visszaszereléskor (pl. fékbetét vagy gumiabroncs csere után). A nem megfelelő nyomaték a csavar kilazulásához vagy elszakadásához vezethet.
Csere/Felújítás:
Ha a csavarok vagy a menetes furatok (pl. a teleszkópban) sérültek (elfáradt, korrodált, elszakadt menet), azonnal cserélje a csavarokat, vagy javíttassa a menetet.
A legtöbb gyártó azt javasolja, hogy kritikus rögzítéseknél (mint a féknyereg csavarjai) új csavarokat használjon visszaszereléskor.
Menetrögzítő:
Bizonyos gyártók menetrögzítő (Loctite) használatát írják elő a csavarok berögzítésére a véletlen kilazulás elkerülése érdekében. Ezt a gyártói előírások szerint kell alkalmazni.
Fontos, hogy a fékrendszer karbantartása, különösen az alkatrészek cseréje, hozzáértő kezekben történjen, mivel a fékhiba életveszélyes lehet.
